Miten toimin, jos en pysty katsomaan sivuston videoita tietokoneellani?

Videoiden toimimattomuus voi johtua eri syistä. Näiden ohjeiden avulla voit ratkaista yleisimmät ongelmat.

Firefox ilmoittaa, että videota tuetussa tiedostomuodossa ei löytynyt

Tätä esiintyy joillakin videoilla. Kokeile painaa selaimesi virkistysnappia (kiertonuoli). Videon pitäisi tällöin toimia normaalisti. Tarvittaessa käytä jotain toista selainta. Lopullista ratkaisua tähän ongelmaan etsitään.

Tarkista käyttämäsi selaimen versio

Jos käytät Windows-käyttöjärjestelmää, useimpien selaimien versiot näet valitsemalla Ohje-valikosta Tietoja.

Mac-tietokoneella näet selaimen tiedot valitsemalla vasemmasta yläkulmasta selaimen nimellä merkitystä valikosta Tietoja.

Suosittelemme seuraavia selaimia palvelun katseluun:

Jos selaimesi versio on vanhempi kuin jokin edellä mainituista, se kannattaa päivittää. Selaimien järjestelmävaatimukset saattavat vaihdella.

Päivitä Flash Player

Useimmat selaimet (paitsi Apple Safari ja uusimmat Internet Explorerit) käyttävät Adobe Flash Playeria tässä palvelussa olevien videoiden näyttämiseen. Sen vanhentunut versio saattaa aiheuttaa ongelmia. Näin päivität Flash Playerin:

1. Mene osoitteeseen: http://get.adobe.com/flashplayer/

2. Jos Flash Player -versiosi ei ole ajan tasalla, sivusto ehdottaa sen lataamista.

3. Valitse keltainen "Download now" -painike. Flash Player ladataan tietokoneellesi.

4. Seuraa asennusohjelman antamia ohjeita.

Jos videoiden katselu selaimessa ei edelleenkään onnistu

Voit ladata haluamasi videot tietokoneelle ja katsella niitä erillisellä soitto-ohjelmalla.

1. Avaa kartalta haluamasi video.

2. Varmista, että haluamasi videon koko on valittuna (pieni tai suuri). Video latautuu tietokoneellesi valitsemasi kokoisena.

3. Paina videoikkunan alakulmasta Lataa video.

4. Vahvista lataus painamalla sinistä Lataa-painiketta ja vastaa selaimen mahdollisiin kyselyihin tiedoston lataamisesta.

Palvelusta ladatut videot toimivat useissa eri soitto-ohjelmissa, esimerkiksi:

Uusimmat versiot näistä löydät linkeistä. Järjestelmävaatimukset saattavat vaihdella.

Windows Media Player 12 on mukana Windows 7 -käyttöjärjestelmässä. Mac-tietokoneissa puolestaan on valmiiksi mukana sopiva versio QuickTime Playerista.

Videot näkyvät selaimessa mutta nykivät tai pätkivät

Tätä esiintyy, jos käyttämäsi Internet-yhteys ei kykene lataamaan videota riittävän nopeasti. Tällöin kannattaa rauhassa odottaa videon latautumista ja aloittaa katselu sitten, kun se on kokonaan latautunut. Latauksen edistymisen näet videon alareunassa olevasta palkista.

Kaikki tietokoneet eivät välttämättä ole riittävän tehokkaita toistamaan palvelun videoita. Tästä on kyse erityisesti silloin, jos pienikokoinen video näkyy oikein, mutta suurikokoinen pätkii, vaikka se olisi latautunut kokonaan.

Joskus ongelma voi liittyä myös käyttämääsi selaimeen, joten kannattaa kokeilla videon katselua eri selaimella.

Oliko ohjeista hyötyä?

Lähetäthän palautetta erityisesti siinä tapauksessa, että ongelmasi ei ratkennut näiden ohjeiden avulla. Mahdollisimman yksityiskohtaisen palautteen avulla pystymme parantamaan palvelua ja ratkaisemaan esiin tulevia ongelmia. Palautelinkki on palvelussa sivun oikeassa alakulmassa.